Lerende netwerken, een win-win voor werknemer én werkgever

De werkgever investeert in de opleiding, de medewerker in zijn vrije tijd. Een win-win.

Een werknemer moet alle kansen krijgen om zich te kunnen ontwikkelen.

Vanuit dit uitgangspunt bieden steeds meer bedrijven samen opleidingen aan die binnen de werksfeer maar ook bij de persoonlijke interesses van de werknemer liggen. De werkgever investeert in de opleiding, de medewerker in zijn vrije tijd. Een win-win. "Wie zich goed in zijn vel voelt, voelt zich ook beter op de werkvloer".

Een netwerk van bedrijven dat een menukaart opstelt met opleidingen voor de medewerkers. Dat is het concept van 'IedereenLEERT!', een initiatief van SBM dat dertien jaar geleden werd gelanceerd. De gedachte achter het project is dat levenslang leren een absolute noodzaak is binnen de huidige kenniseconomie.

Elke medewerker moet alle kansen krijgen om zich verder te ontwikkelen en zijn/haar eigen loopbaan vorm te geven.

UNILIN, dochterbedrijf van de Amerikaanse groep Mohawk Industries en gespecialiseerd in onder andere laminaatvloeren en samengesteld parket, gelooft al vanaf dag één in het concept. "Omdat we het een interessant gegeven vinden. Voor het bedrijf, en voor de werknemer", zegt Lies Langedock.

Het principe van gedeelde verantwoordelijkheid ligt aan de basis van de lerende netwerken. De bedrijven betalen de opleidingen, de werknemers investeren hun tijd buiten de werkuren om zo hun kennis en vaardigheden te vergroten. "Een win-win voor alle partijen", zegt Lies Langedock. "In samenspraak met SBM stellen we een gevarieerde lijst met opleidingen samen waaruit de medewerkers kunnen kiezen. Het aanbod is vrijblijvend en ligt zowel binnen de werksfeer als de persoonlijke interesses".

Ook de Picanol Group behoort tot het consortium van bedrijven van 'IedereenLEERT!'. "Het project is een belangrijke investering voor ons bedrijf", zegt Sofie D'hoore. "We proberen een goede balans te vinden tussen de opleidingen die we aanbieden. De trainingen hoeven dus niet specifiek werkgerelateerd te zijn. Wie zich goed voelt in zijn vel, voelt zich ook beter op de werkvloer. Dat maakt dit project een win-win voor beiden".

Bij beide bedrijven stijgt het aantal deelnemers jaarlijks. UNILIN was in 2017 goed voor 225 inschrijvingen. De populairste opleidingen zijn er Informatica (36) en Carcontrol (19). Ook de pakketten rond MS Office en de communicatie- en taaltrainingen krijgen veel bijval. "Het aanbod wordt positief onthaald binnen het bedrijf. De werknemer kiest zelf welke trainingen hij wil volgen buiten de werkuren", zegt Lies Langedock. Bij Picanol Group schreven zich vorig jaar 192 werknemers in voor een opleiding. Zo volgden dertig medewerkers de modules van het traject rond leidinggeven. Het gericht communiceren met NLP was er eveneens een populaire cursus. "Het programma varieert elk semester. We merken dat eens men van het aanbod geproefd heeft, er ook interesse is voor andere opleidingen.

Ook de mond-tot-mondreclame van tevreden werknemers zorgt voor meer inschrijvingen", aldus nog Sofie D'hoore. Ook SBM stelt vast dat de interesse in de formule steeds groter wordt. "'Iedereen LEERT!' werd opgestart in de regio Kortrijk en is overgewaaid naar de regio's Ieper/Roeselare en Brugge/Oostende. Het initiatief werd intussen ook al uitgerold in Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Over gans Vlaanderen nemen in totaal 44 bedrijven deel, goed voor 300 opleidingen en 3.000 cursisten", zegt Van Huffel. "En de formule blijft groeien. Zelfs vanuit het buitenland is er interesse. Steeds meer bedrijven zien het belang van lerende netwerken in. De opleidingen zorgen zowel op een directe - bijvoorbeeld trainingen rond leiderschap - als een indirecte manier - bijvoorbeeld trainingen in het kader van corporate vitality - voor een professionele return. We zitten tweemaal per jaar samen met de bedrijven. Wij brengen de voorzetten aan vanuit onze expertise, maar de feedback en voorstellen van de bedrijven zijn even belangrijk. De juiste inhoud maximaal afstemmen op de verwachtingen is voor ons een permanente opdracht.

De regionale stuurgroepen van het 'IedereenLEERT!'-netwerk geven bedrijven ook de kans om ervaringen en best practices te delen. Op die manier vormt zich ook een waardevol HR-netwerk tussen de participerende bedrijven