Club ‘Continu verbeteren’ te gast bij Nuscience
Nuscience werd in 2017 verkozen tot ‘Factory of the future’
Op 24 september 2018 trok de Club Continu Verbeteren van SBM naar Nuscience, een filiaal uit de Royal Agrifirm Group. Nuscience voert uit naar meer dan 80 landen en realiseert een omzet van 490 miljoen euro/jaar. Het bedrijf maakt o.a. voedingssupplementen voor veevoeder, huisdieren- en paardenvoeding. In 2017 werd Nuscience verkozen tot "Factory of the Future".
Fabriek klaar voor de toekomst
De COO van Nuscience, Chris Mercier, stak zijn schouders onder de vernieuwingen die tot deze award leidden. Hij hielp o.a. een nieuwe fabriek uit de grond stampen in Drongen. De ideale flow werd vooraf goed in kaart gebracht en de 3D tekening van de nieuwe fabriek zorgde ervoor dat de leveranciers goed begrepen hoe ze een zeer efficiënte fabriek konden neerzetten. In oktober 2015 kreeg Nuscience op korte tijd een nieuwe fabriek, een nieuw ERP systeem, nieuwe machines en nieuwe medewerkers. De fabriek heeft een goeie ROI en is al klaar voor de toekomst (industry 4.0 bvb. en datacaptatie). Ze werken er ook via "responsive supply chain" zodat ze heel snel kunnen produceren. De productie gebeurt erg geautomatiseerd in de productietoren.
Koen Wittewrongel van Actemium zorgde samen met zijn collega’s voor die automatisering in de nieuwe fabriek van Nuscience. Hun software zorgt mee voor data-analyse, OEE, alarm app, video replay (om bvb. een klacht te kunnen onderzoeken), quality control, predictive maintenance, planning, rapportering, ... Heel interessant!
Daar stopt het voor Nuscience niet. Iedere medewerker zorgt mee voor veiligheid en kwaliteit! Ook al is “goed goed genoeg, want heel goed is te duur”. Het aantal echte klachten daalt constant, maar dat is ook nodig, want weldra moet de productie – wegens een groepering van de vestiging uit Nederland en die van België verdubbelen.
Meer info over de clubformule ‘Continu verbeteren’ vindt u hier.