SBM heeft veel ervaring wat bedrijfsopleidingen betreft.

Als sterk groeiend bedrijf is UNILIN voortdurend op zoek naar goede techniekers. Het bedrijf uit Wielsbeke speurt daarvoor de markt af naar nieuw talent, maar doet ook een beroep op SBM om eigen medewerkers bij te scholen. "De ervaring en flexibiliteit van SBM zijn daarbij een groot voordeel'', zegt Technical Manager Tiago Sieuw.

UNILIN is producent van laminaatvloeren, samengesteld parket en vinylvloeren, MDF, HDF en spaanplaten, gemelamineerde platen, dakelementen en isolatieplaten. Het bedrijf uit Wielsbeke maakt deel uit van het Amerikaanse, beursgenoteerde Mohawk Industries. Het bekendste merk van de onderneming is Quick-Step. "UNILIN bestaat uit drie divisies: division flooring, division insulation en division panels. Dankzij voortdurende innovatie, investeringen in design, onderzoek en ontwikkeling en de nieuwste technologieën, zijn onze divisies uitgegroeid tot topspelers'', schetst Talent Director Nick Leenaert.

Talent

'Mooie en gebruiksvriendelijke kwaliteitsproducten maken voor uw huis' dat is de missie van UNILIN. Wereldwijd doet het bedrijf daarvoor beroep op 5.400 medewerkers. In België stelt UNILIN ruim 2.000 mensen tewerk. "Door de sterke groei van de afgelopen jaren hebben we jaarlijks zo'n 150 extra bedienden en arbeiders nodig'', zegt Nick Leenaert. "Binnen de organisatie is er een hoge nood om talent aan te trekken. Vandaag is het echter niet altijd gemakkelijk om geschikte mensen te vinden met de juiste skills. UNILIN startte in dat kader een specifiek trainingstraject op (traject Operator / traject Technici) waarbij externe kandidaten én eigen medewerkers gescreend worden. Zowel voor het traject Operator als het traject Technici doet het bedrijf een beroep op SBM. Een bewuste keuze. "SBM heeft veel ervaring wat bedrijfsopleidingen betreft. De cursus is op maat van ons bedrijf, ze komen zelf met voorstellen en doen aanpassingen waar nodig'', duidt Technical Manager Tiago Sieuw.

Bijscholing

Als hoogtechnologisch bedrijf heeft UNILIN voortdurend behoefte aan goede techniekers. Daarom kiest de onderneming ervoor om via doorgedreven technische opleidingstrajecten de medewerkers bij te scholen. ,,Niet-technisch geschoolde medewerkers worden omgeschoold tot onderhoudstechniekers die zelfstandig kunnen instaan voor het basisonderhoud van het hoogtechnologische machinepark. Daarnaast worden mechanisch geschoolde medewerkers bijgeschoold op vlak van industriële elektriciteit en vice versa en is er de omscholing van operator tot operator +. Operatoren krijgen de nodige technische bagage mee om eerstelijnsherstellingen en preventief onderhoud zelf te kunnen uitvoeren of bij een defect de juiste info te kunnen doorgeven aan de technische dienst'', zegt Tiago Sieuw.  

Rekruteringsstrategie

Het trainingstraject levert intussen al de eerste resultaten op. "Bij een evaluatie behaalden de deelnemers een gemiddelde score van 75 à 80 procent. De organisatorische impact is groot. Dit is meer dan enkel maar opleidingen. Het is een visie die we willen inbedden in onze rekruteringsstrategie, zegt Talent Director Nick Leenaert. "Op deze manier willen we op een duurzame wijze talent aantrekken in onze organisatie. Intern heeft het een positief effect door de doorgroeimogelijkheden van de medewerkers. Extern kunnen we zo een bredere doelgroep aanspreken. Aan dit eerste traject namen zo'n 35 cursisten deel. Het is de bedoeling om de komende jaren het opleidingstraject samen met SBM verder uit te breiden naar een grotere doelgroep'', besluit Nick Leenaert.