Meer kwaliteit en loyaliteit dankzij 'Train your customer'

Train your customer' is een trainingsprogramma voor klanten van bedrijven en/of hun klanten. Het traject ondersteunt de bedrijven bij het optimaliseren en stimuleren van hun eindverkoop.

SBM heeft een jarenlange expertise in de opstart en de uitrol van 'Train your customer'-trajecten. Van geschikte locaties tot de beste trainers: met SBM hebben bedrijven één aanspreekpunt voor alle facetten van hun project. "Dankzij ons uitgebreid netwerk én onze kennis zijn we de ideale partner", zegt business development manager Glenn Brysse.

'Train your customer' is een trainingsprogramma voor klanten van bedrijven en/of hun klanten. Het traject ondersteunt de bedrijven bij het optimaliseren en stimuleren van hun eindverkoop.

"Door veelvuldige, kwalitatieve klantencontacten genereert men snel meer business, je leert de eindgebruiker beter kennen, én de loyaliteit verhoogt", schetst Glenn Brysse. Tot de doelgroepen behoren onder andere EPB-verslaggevers, architecten, studiebureaus, aannemers ruwbouw en installateurs.

"Enkele jaren geleden merkten we een verschuiving op bij installateurs en groothandels. De interesse in opleidingen groeide. Met Syntra West bieden we al lang installatieopleidingen aan maar we wilden met SBM nog een stap verder gaan", zegt Brysse.

"Bedrijven ervaren dat het steeds belangrijker wordt om hun klanten correct te informeren. Een belangrijke manier om deze kennisoverdracht te doen is op basis van opleidingen, workshops en events. SBM is hiervoor de ideale partner, dankzij ons uitgebreid netwerk én onze kennis.

Een bijkomend voordeel is dat het bedrijf door de samenwerking ook de mogelijkheid krijgt om niet-klanten te bereiken." SBM heeft intussen een jarenlange expertise in 'Train your customer'-trajecten, van A tot Z. Van het samenstellen van een projectteam, tot het organiseren van de trainingen, het zoeken naar de geschikte locaties, het opstellen en uitvoeren van een marketingplan, het uitnodigen van de deelnemers en beheren van de inschrijvingen, en het ontwikkelen van didactische middelen. "We bieden een hele waaier aan diensten aan.

Sommige bedrijven doen beroep op één of enkele aspecten, andere kiezen voor het volledige verhaal. De samenwerking kan op vraag van bedrijven zijn, maar we creëren ook zelf concepten. We bekijken wat de huidige problematieken zijn, schrijven een traject uit, en zoeken naar bedrijven die geïnteresseerd kunnen zijn", zegt Brysse.

Dat SBM een externe partner is, geeft de klant extra vertrouwen. "Omdat de sessies niet productgebonden zijn", schetst Brysse, die het voorbeeld van Jaga, een bedrijf gespecialiseerd in radiatoren, aanhaalt. "In tijden dat vloerverwarming aan populariteit wint, wou Jaga architecten en EPB-verslaggevers overtuigen van de voordelen van radiatoren. We organiseerden daarom een concept waarbij we een merkonafhankelijke expert aan het woord lieten en de boodschap brachten aan de hand van cases op diverse locaties", zegt Brysse.

SBM organiseert ook roadshows, zoals de 'Ventilation on Tour' in samenwerking met Duco en andere ventilatiepartners, en de 'EPB-roadshow'. "Bij dit laatste project nodigden we verschillende bedrijven uit die niet concurrentieel zijn.

Op vijf gastlocaties in Vlaanderen werden telkens vijf topics gegeven voor EPB-verslaggevers. Elke avond werd een algemeen EPB-thema toegelicht door een architect en energiespecialist", zegt Brysse.

Ook voor bedrijven, die zelf een eigen academie hebben opgericht om klanten op te leiden, biedt SBM een toegevoegde waarde. "Vaak onderschat men wat er bij zo'n opleiding komt kijken. We bekijken samen met het bedrijf wat men zelf intern niet kan organiseren. Opleiden is niet de core business van bedrijven. Hier kunnen wij bijspringen, maar ook op andere vlakken, zoals de administratie, kan men beroep doen op ons.

Kort samengevat, we kunnen eigenlijk het ganse traject organiseren", zegt Brysse. Een voorbeeld is de samenwerking met Ploegsteert. "Dit bedrijf wou ook deelnemen aan de EPB-roadshow, maar omdat concurrent Wienerberger zich al had ingeschreven, was dat niet meer mogelijk", zegt Brysse. "We hebben daarop een Ploegsteert Academy opgericht, en organiseerden 'Steentjes & Pintjes' in een brouwerij. SBM nam hier de volledige organisatie op zich. Van de administratie, tot de logistiek, en de communicatie. Een ideale oplossing, op maat van het bedrijf".