Ontdek de kracht van lean

Het is een klassieke fout te denken dat een aantal technieken implementeren volstaat om een lean organisatie te worden.

Lean is een filosofie die in het volledige bedrijf moet doorgedrongen zijn. "Om dat bereiken moet in de eerste plaats het management overtuigd worden", stelt Dirk Roelens, partner bij Moore Stephens en docent van SBM.

Dirk is van opleiding burgerlijk ingenieur metaalkunde, burgerlijk ingenieur in het industrieel beleid, master in Total Quality Management, en Lean sensei. Hij werkte gedurende negen jaar bij Sidal, waarvan het grootste gedeelte als productiedirecteur. Daarna was hij gedurende zes jaar bij Coil actief als kwaliteitsdirecteur en executive vice president operations.

In 1995 richtte Dirk Impala op, een trainings- en consultancykantoor gespecialiseerd in begeleiding van KMO's en grote ondernemingen op vlak van operational excellence en managementsystemen. "Samen met mijn medewerkers zorgde ik er onder andere voor lean oplossingen, beginnend op managementniveau maar leidend tot succesvolle implementaties op de werkvloer", vertelt Dirk.

Begin 2016 werden de activiteiten van Impala geïntegreerd binnen Moore Stephens, een internationaal adviesbureau met 28.000 medewerkers in meer dan 100 landen. Dirk is er als partner actief binnen de divisie Strategy & Operations, waar het lean verhaal één van de vele aandachtspunten is.

Vanuit zijn ruime ervaring weet Dirk als geen ander het belang om een lean organisatie te zijn. Hij adviseert bedrijven om in het lean traject te stappen. Niet enkel vanop de werkvloer, maar dit start aan de top van het bedrijf. "Lean is een filosofie, die de processen van een organisatie - zowel productie als dienstverleners - drastisch verbetert. Het is belangrijk dat het topmanagement van de onderneming hiervan overtuigd is", duidt Dirk. "Door een aantal technieken, zoals 5S of SMED te implementeren, vinden veel bedrijven dat ze kunnen bestempeld worden als een lean bedrijf. Dit klopt niet.

Lean wordt ondersteund door technieken, maar is een filosofie die moet van laag tot hoog in het bedrijf doordrongen zijn. Overbodige of te complexe productieprocessen, te veel voorraad, een te hoge omsteltijd, te veel uitval: iedereen in het bedrijf moet deze problemen kunnen vaststellen en signaleren, zodat ze aangepakt kunnen worden". Om dat te bereiken moet eerst het management overtuigd worden." zegt Dirk.

"We stellen samen een plan op en kijken waar het bedrijf een competitief voordeel kan uit halen en hoe we dit optimaal kunnen toepassen. We analyseren het bedrijf en zijn processen, en definiëren projecten waar we de rendabiliteit kunnen verbeteren. Eén van de voordelen van lean is dat je alles visueel zichtbaar kan maken. Bij een gewoon gesprek rond de tafel ziet iedereen vaak de problemen door de eigen bril. Bij lean kan je de issues aantonen, waardoor iedereen dezelfde realiteit onder ogen ziet, hetgeen onderling begrip vergroot en dus sneller en doeltreffender leidt tot verbetersuggesties".

De laatste jaren raken steeds meer bedrijven overtuigd van het lean traject. "Heel wat ondernemingen stappen zelf naar ons. Als de economie aantrekt zoals vandaag, is er heel veel vraag naar. Wij introduceren de lean filosofie en leiden de mensen van het bedrijf op. Vervolgens begeleiden we hen in het lean traject. We willen ons niet onmisbaar maken. Eens de kennis in huis is, moeten ze die vasthouden.

Het is geen gezonde situatie voor een onderneming als je blijvend afhankelijk bent van een externe partij". Dezelfde visie deelt Dirk Roelens ook mee als docent bij de opleidingen van SBM. "Ik profileer mezelf tevens als een evangelist van de industrie 4.0", zegt Dirk. "Technieken zoals 3D Printing, virtual en augmented reality, Internet of Things, big data, robots, machine learning en artificiële intelligentie zijn technieken van de toekomst. Maar die toekomst is minder veraf dan de meesten denken.

Vandaag bestaat de schrik dat heel wat jobs zullen verdwijnen, en vervangen worden door robots. Ik begrijp de angst, maar ik zie vooral verschuivingen. Er zullen jobs sneuvelen, maar er komen er ook bij. Denk maar aan het onderhouden of programmeren van robots. Ik vergelijk het vaak met de opkomst van de wagen zo'n honderd jaar geleden: velen hebben zich daartegen verzet, omdat de job van hoefsmid zou verloren gaan. Die zijn er vandaag inderdaad nagenoeg niet meer, maar er is een duizendvoud aan nieuwe jobs gecreëerd, die voorheen niet bestonden. Het is een kwestie van opleiden, nieuwe dingen leren, en productief blijven. Dat geldt ook voor het lean verhaal. We stellen vast dat tijdens het traject er heel wat ogen open gaan omdat de successen die geboekt worden, de verwachtingen overtreffen".