De moraal en de gezondheid van onze medewerkers zijn belangrijke pijlers

Corporate Vitality wordt steeds belangrijker voor bedrijven. PepsiCo, bekend van merken als Lays en Pepsi, richtte daarom een Healthy Living- én een Safety & Health-team op.

PepsiCo is wereldwijd in ruim 200 landen bekend van producten als Lays, Pepsi, Doritos, 7up, Gatorade, Torpicana, Duyvis, en Looza. In ons land heeft het bedrijf drie vestigingen: een hoofdkantoor in Zaventem, en productielocaties in Veurne en Zeebrugge. Er werken zo’n 1.000 mensen verspreid over de drie locaties. ‘Winning with Purpose’ is de slagzin van PepsiCo.

“We willen op een duurzame manier de beste zijn in de markt en integreren deze doelstelling in alle aspecten van onze business. Om dat te realiseren, werken we ‘faster, stronger, better’. We willen een glimlach creëren bij elke slok of hap. Bij de consument én de werknemer”, zegt Lynn Monteyne, Jr HR Business Partner van PepsiCo Zeebrugge.

Om die glimlach te verkrijgen én behouden bij het personeel zet PepsiCo in op Corporate Vitality. Een gezonde geest in een gezond lichaam wordt steeds belangrijker op de werkvloer. “Goede werkomstandigheden creëren is daarbij cruciaal. We nemen ook initiatieven zodat de medewerker zich goed voelt in de privé-sfeer, en bieden opleidingen aan”, zegt Lynn. Voor de opleidingen doet PepsiCo beroep op SBM. “We werken al langer samen met SBM. Onder andere voor technische opleidingen en praktische opleidingen rond bijvoorbeeld Word en Excell, maar in het kader van Corporate Vitality dus ook rond gezondheid”.

Eén van deze opleidingen was ‘Fit@yourdesk’. Mensen die een bureaujob uitoefenen zitten het grootste deel van de dag. Dat kan heel wat fysieke klachten met zich meebrengen, zoals rugklachten, ademhalingsziekten, tendinitis van de bovenste ledematen. Omdat absenteïsme een hoge kost betekent, beslissen heel wat bedrijven om preventief te werken.

 “De troef aan de samenwerking met SBM is dat de docenten uit de praktijk komen. De opleiding rond ergonomie bijvoorbeeld werd gegeven door een kinesist”, vertelt Lynn. Het voordeel van de opleiding voor bedrijven is dat er minder ziekteverzuim is, en dat het personeel zich fitter, energieker, en gezonder voelt. Zo’n vijftig bedienden van PepsiCo Zeebrugge volgden de cursus. Ze reageerden achteraf heel enthousiast. “We merkten het resultaat meteen in de wandelgangen. Als iemand niet recht zat op zijn stoel werd hij daarop gewezen”.

In Veurne kregen de arbeiders en bedienden de opleiding ‘Fit & Gezond’ van SBM voorgeschoteld. “Onze arbeiders in de productie werken in ploegen, en dat kan fysiek belastend zijn”, schetst Lynn. “Via deze opleiding krijgen ze tips over voeding en voor een beter slaappatroon. Zo’n 400 mensen volgden de training. Net zoals in Zeebrugge reageerden de medewerkers ook hier enthousiast”. Met de opleidingen wil PepsiCo het werk werkbaarder maken. “We willen de beste producten op de markt brengen, maar dat lukt maar als ook de sfeer op de werkvloer goed zit en men met de glimlach komt werken. Om dat te realiseren doen we dus beroep op een externe partner als SBM, in combinatie met eigen initiatieven. Zo hebben we naast onze HR-afdeling, ook een ‘Healthy Living-team’ en een ‘Safety & Health’-team. De moraal en de gezondheid van onze medewerkers zijn belangrijke pijlers van ons bedrijf”.

PepsiCo organiseert tweejaarlijks ook een tevredenheidsenquête. “Zo polsen we wat de werknemers willen en waar we eventueel te kort in schieten. Uit die enquête is bijvoorbeeld gekomen dat onze mensen veel belang hechten aan ergonomie. Op basis daarvan stellen we jaarlijks een trainingskalender samen.

Daarnaast bieden we onze medewerkers ook de kans om deel te nemen aan sportieve evenementen als de Haventriatlon, de Obstacle Run, of de Warmathon. PepsiCo is hier telkens mooi vertegenwoordigd, en dat komt de sfeer en de gezondheid enkel ten goede”, aldus nog Lynn Monteyne.