Elke schakel is belangrijk

Eigen medewerkers opleiden is belangrijk, maar sommige bedrijven gaan nog een stap verder. Reynaers Aluminium, toonaangevend Europees leverancier van aluminiumschrijnwerksystemen voor de bouwsector, doet een beroep op SBM om ook hun klanten op te leiden. "Wij kiezen er bewust voor om de plaatsers van ramen die onze componenten gebruiken verder op te leiden'', zegt Kurt Van den Bergh. "Als de kwaliteit van de plaatsingen verhoogt, dan verhoogt het succes van onze producten. Iedere schakel is belangrijk in de ketting. Van ons bedrijf, tot de constructeurs en de plaatsers''.

Eigen medewerkers opleiden is belangrijk, maar sommige bedrijven gaan nog een stap verder. Reynaers Aluminium, toonaangevend Europees leverancier van aluminiumschrijnwerksystemen voor de bouwsector, doet een beroep op SBM om ook hun klanten op te leiden. "Wij kiezen er bewust voor om de plaatsers van ramen die onze componenten gebruiken verder op te leiden'', zegt Kurt Van den Bergh. "Als de kwaliteit van de plaatsingen verhoogt, dan verhoogt het succes van onze producten. Iedere schakel is belangrijk in de ketting. Van ons bedrijf, tot de constructeurs en de plaatsers''.

Reynaers Aluminium

Reynaers Aluminium is een familiebedrijf dat in 1965 werd opgericht en vandaag een belangrijke Europese leverancier is van innoverende en duurzame aluminiumsystemen voor de bouwsector. De onderneming heeft kantoren in veertig landen en verkooppunten in zeventig landen. Het kloppende hart van het bedrijf is gevestigd in Duffel. Reynaers Aluminium stelt wereldwijd 1.400 mensen tewerk. In de hoofdzetel in Duffel werken 350 mensen. "Wij onderzoeken, ontwikkelen, testen en verkopen systemen om (schuif-)ramen, deuren en gevelsystemen te maken. Als fabrikant verkopen wij deze componenten aan constructeurs die een afgewerkt product maken'', zegt Kurt Van den Bergh, technisch verantwoordelijke in de Belux bij Reynaers Aluminium.

Kiezen voor kwaliteit

Reynaers Aluminium heeft twee soorten klanten waar het bedrijf rechtstreeks contact mee heeft: de constructeurs (partners) en de plaatsers van ramen (installers). Voor de zogenaamde 'installers' heeft de onderneming uit Duffel samen met SBM een traject opgestart om deze mensen verder op te leiden. "Het is de bedoeling om zo de kwaliteit van de plaatsingen nog te verhogen'', duidt Kurt Van den Bergh. Reynaers Aluminium koos bewust voor een opleiding bij SBM. "Het opleidingsinstituut geniet heel wat naambekendheid en is een gevestigde waarde in bouwsector. Naar de plaatsers toe is dat een meerwaarde. Voor ons als bedrijf speelde vooral de beschikbaarheid en de flexibiliteit een rol'', zegt Kurt. De lesgevers van SBM werden eerst op hun beurt opgeleid bij Reynaers Aluminium. "Wij beschikken over de nodige kennis, SBM over de structuur en ervaring. Beide componenten werden samengevoegd met een positief resultaat. Dankzij SBM is het mogelijk om de plaatsers lokaal over het hele land op te leiden. De opleiding van de 'installers' leidt tot een hoge tevredenheid bij de klanten. Onrechtstreeks kan dit ook voor ons bedrijf een omzetstijging inhouden''.

Iedere schakel is belangrijk

Ook voor de constructeurs voorziet Reynaers Aluminium een opleiding van SBM. "Hier gaat het niet om een technisch traject, maar om een commerciële opleiding'', zegt Kurt Van den Bergh. "De technische opleidingen voor constructeurs voorzien we zelf als bedrijf, omdat wij hier de nodige kennis hebben. We stellen echter vast dat deze vakmensen soms te weinig commerciële vaardigheden gebruiken. Hier is SBM opnieuw de ideale partner. SBM heeft een enorme vijver aan lesgevers waaruit ze kunnen kiezen. We krijgen altijd de juiste personen ter beschikking. De interessante punten uit het succesvolle eerste traject werden overgenomen. De cursussen worden eveneens op locatie gegeven. Volgens onze filosofie is iedere schakel in de ketting belangrijk. Van ons bedrijf als fabrikant van de componenten, tot de constructeurs die de ramen en deuren maken en de uiteindelijke plaatsers. Valt een schakel weg, dan zal de klant minder tevreden zijn. Dat kan voor negatieve reclame zorgen. Vandaar dat wij investeren in opleidingen, intern én extern met SBM'', besluit Kurt van den Bergh.