Grondige talenkennis nog altijd sterke troefkaart

De medewerkers van Trustteam kregen een taaltraining Frans, gericht op de specifieke woordenschat van de IT-sector.

Talen zijn belangrijk. Dat weten ze ook bij Trustteam . Het ICT-bedrijf uit Kortrijk heeft steeds meer klanten in Brussel, Wallonië en zelfs Frankrijk en wil daarop inspelen. Dankzij SBM kregen de medewerkers een taaltraining Frans, gericht op de specifieke woordenschat van de IT-sector. "Zo kunnen we onze Franstalige klanten vlotter en klantgerichter te woord staan, zowel telefonisch als face-to-face'', zegt zaakvoerder Stijn Vandeputte.

Trustteam      

Trustteam is een dynamische, professionele ICT-partner die zijn klanten totaaloplossingen aanbiedt op het niveau van infrastructuur, software, security en communicatie. Het bedrijf werd opgericht door Stijn Vandeputte in 2002. Vandaag is de onderneming uitgegroeid tot een grote speler met 70 werknemers, waarvan 55 in de hoofdzetel in Kortrijk en 15 in Roemenië. De groep maakt software voor externe diensten voor preventie (zoals voor Attentia, Arista, Mensura en Adhesia, waar het een marktaandeel van 45 procent heeft. Daarnaast maakt Trussteam software voor verzekeringsmaatschappijen en heeft ze een stevige voetprint in IT-infrastructuur en support.

Face-to-face

Trustteam heeft ambities in de consolidatie en uitbouw van haar portefeuille in België en in verdere internationalisering, onder andere richting Frankrijk. Het bedrijf belde hiervoor aan de deur van SBM. "We hebben vandaag heel wat klanten in Brussel en Wallonië en hebben ook gegronde ambities in Frankrijk. De eerste vraag die onze medewerkers vaak krijgen is of we de klant wel kunnen helpen in het Frans. Daarom hebben we beslist om onze medewerkers een specifieke opleiding Frans aan te bieden'', zegt zaakvoerder Stijn Vandeputte. Zowel de helpdeskmedewerkers, de sales en marketing, de Support Engineers als de CEO volgden een taaltraining Frans gericht op de woordenschat van de IT-sector.

"Zo kunnen we onze Franstalige klanten vlotter en klantgerichter te woord staan, zowel telefonisch als face-to-face'', vertelt Stijn. "Onze medewerkers zijn sindsdien zekerder van zichzelf in de communicatie. Vroeger schakelden we de telefoon vaak door naar iemand die vloeiend Frans sprak. Nu neemt iedereen zelf het initiatief. De reacties bij de medewerkers zijn enthousiast, en ook de klanten appreciëren de inspanningen''.

Specifiek op de sector

Ervaring en flexibiliteit, dat waren volgens Trustteam de belangrijkste troeven van SBM. "Bij de eerste algemene les waren we meteen gecharmeerd door de docent. Zo is de vraag ontstaan om een traject op te starten, specifiek gericht op onze sector'', zegt zaakvoerder Stijn Vandeputte. "De lessen konden bovendien plaatsvinden in ons bedrijf. Dit maakt het aangenamer voor de werknemers. Ze hoeven niet 's avonds na de werkuren naar een cursus te gaan, maar volgen de opleiding in hun dagdagelijkse werkomgeving'', besluit Stijn Vandeputte.

Wil je meer weten over de aanpak van SBM bij taaltraining en taalcoaching in bedrijven?

Contacteer Vanessa Aneca op 050 40 30 91 of vanessa.aneca@sbm.be of surf naar taalacademy.sbm.be.